browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Langkawi

Posted by on 11 januari, 2011

Jag landade i KL vid 11:30 den 7:e. Planen var att ta en buss upp till Penang. Det skulle ta ca 6 timmar, en lämplig lång resa tyckte jag. Så från flygplatsen tog jag en buss till centralstation, det är ju en bra utgångspunkt. Där hittar jag turistinformationen. Får en bra beskrivning hur man tar sig till busstationen. Tog min fulla packning och hoppade på ett tåg, bytte till en annan linje. Åkte lite fel och fick åka tillbaks en station. Till slut så var jag framme, där möttes jag av en tjej. Som frågade ”Hur kan jag hjälpa dig?”. Jag vill åka buss till Penang. Fick svart, det går inte härifrån. Här går bara bussar söderut. Han på turistinformationen har skickat mig till fel ställe.
Frågar henne vilken busstation jag ska då till. Det kommer två killar till och de diskuterar lite. De pekar ut på kartan vart jag ska. Den ligger i norra delen av stan och det känns ju troligt att det är rätt så jag ska norrut. Det var enkelt att ta sig dit, bara åka raka linjen dit. Fast det tog nästan 45 minuter. Väl framme där så ser jag inga bussar där det står Penang på. Frågar där de säljer biljetter om när det går en buss dit. Klockan 8 går det en buss, men det är från en annan busstation.
Nu börjar jag bli lite less, har burit omkring ryggsäcken lite väl mycket nu. Sätter mig ner och funderar vad jag ska göra. Bussen som går kl 8, kommer vara framme vid 2-tiden på natten. Det lät inte så kul, när man inte har något bokat hotell. Det måste gå nattåg norrut, så jag tar mig tillbaks till centralstation. Så fyra timmar senare är man tillbaks där igen. Klockan 21:15 går ett tåg till Arau, så jag bokar en liggplats på det tåget. Från Arau kan man ta taxi och sedan färja till Langkawi.

Langkawi är en trevlig ö och riktigt fina stränder. Men är väldigt turistist. Var på en tur till mangroveträsket, det var en rätt bra dag det också. Igår åkte jag linbana upp till en till en bergstopp som är drygt 700 m hög. Det var bra utsikt därifrån och sikte var hyfsat bra.
Idag gjorde jag två dyk. Sikten var inte den bästa, vilket jag visst om. Men det var något sämre än jag trodde. Såg en ”ghost pipefish” och det är inte varje dag man gör det.

Imorgon är det resadag, se om jag lyckas ta mig till Penang då.