Dykarklubben Polar Luleå

Aktuellt datum och tid: 2010-09-05 04:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Strandrensning 2010
InläggPostat: 2010-06-13 14:20 
Användarvisningsbild

Det är anmärkningsvärt att en klubb med drygt 100 medlemmar inte klarar av att ställa ställa upp för klubbens välbefinnande och fortsatta överlevnad, möjlighet att hålla med bra materiel, utbildning och dykning till en låg kostnad. Strandrensningen är nu över och dyksäsongen startar på allvar. Vid dessa tillfällen så har det varit någonstans mellan 2 - 5 personer som ställt upp. Klubben får en rejäl slant för detta som kommer medlemmarna till glädje i någon form.

Hade det varit bättre uppslutning så hade detta kunnat göras på en dag men nu blev det desto fler dagar/helger som tvingades tas till anspråk. Vi är många som jobbar ideellt i klubben övrig tid och sen är det jä...ligt många som bara nyttjar systemet och tar russinen ur kakan.

Detta ställer inte jag upp på i framtiden!!!

Kent Wiggen
Säkombud/Materialare/Instruktör DK POLAR

:evil:

Inläggsrubrik: Re: Strandrensning 2010
InläggPostat: 2010-06-13 16:05 

Jag kan bara hålla med i allt du säger Wiggen inkl att jag rensat klart som det ser ut i dagsläget men frågan som kommer då är väl vad vi gör åt det hela. Om någon kan komma på något annat sätt att lösa det hela så är det bara att säga till då vi uppenbarligen måste hitta på något till nästa år.

Några förslag som jag hört talas om är:

1. Inte ta på oss jobbet, vilket i praktiken innebär att vi måste ta in pengarna på annat sätt t.ex via medlemsavgiften eller börja ta betalt för luftfyllning.

2. Diffrentierad medlemsavgift såsom många idrottsföreningar har där t.ex de som ställer upp ideellt mer än 10h per år för klubben får en lägre medlemsavgift. Detta skulle ju dock kräva en höjd medlemsavgift i grunden.

3. Ett system där de som är med och rensar stränderna får välja till vad inom klubben pengarna ska gå. På så sätt får man ute lite mer av sitt arbete då man kan styra vad pengarna ska nyttjas till. Kan vara t.ex en ny båt, en booster, klubbresa för våra medlemmar, m.m. Medbestämmande där de som engagerar sig får styra lite på klubbens roder.

4. En återgång till något i stil med det system vi hade tidigare där de som är med och jobbar får dela på t.ex 50% av pengarna för att nyttja till saker såsom utbildning inom klubben, klubbresor, m.m. Även detta är vanligt inom idrottsklubbar för att finanisera resor till t.ex fotbollscuper och liknande, har man inte jobbat får man betala ur egen ficka.

Urban Classon
Kassör/materialare

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme